יום רביעי, 15 באפריל 2015

יום השואה תשע"ה

בכל שנה הנושא חודר עמוק יותר.
בכל שנה קשה לי יותר.


את הלוח בתמונה למעלה הכנתי בכניסה לחדר האוכל של הקיבוץ.

לפני שנתיים וחצי התחלתי לעבוד במשרד נסיעות במחלקה שמוציאה מסעות לפולין.
באוגוסט האחרון הייתי שם לראשונה בחיי, ומאז כבר הייתי עוד פעמיים.
בכל פעם זה קשה מחדש.

ההלם מהזוועות שהיו שם.
אבל אם חושבים על זה לעומק.... אנחנו שם אבל לא באמת שם.
אנו לא מרגישים את הקור העז ששרר שם, את הרעב...

המחשבה שקרעו תינוקות מאימותיהם שוברת אותי כל פעם מחדש.

כמה רוע, כמה אכזריות.

אני עדיין לא מצליחה להביא את עצמי לכתוב רשומות על המסעות עצמם.


לזכור ולא לשכוח.

אני מוסיפה שיר שליווה אותי במסע האחרון.
השיר שאני שמה הוא שיר שמדבר לכל אחד מאיתנו.
לכל אחד מאיתנו שחושב שהוא יודע הכל.
אך בעצם תמיד כדאי להקשיב לזולת, למבוגרים מאיתנו, כי ניסיונם לא יסולא בפז.
ניסיונם יכול ללמדנו המון ותמיד כדאי להקשיב.
תודה למדריכת "יד ושם" - מירית פישלר, שהכירה לי את השיר הזה.
כשחזרתי הביתה אחרי המסע, סיפרתי ללירון, בני בן ה- 13 על השיר הזה, על מה שמירית סיפרה לנו, על ההכנה שהיא עשתה לשיר,
על כך שהיא אמרה שבתחילה עושים פרצוף כי זה לא בדיוק השיר שמצפים לשמוע, אך לאחר מספר פעמים, כולם מצטרפים לשיר, ואני מספרת לו עוד ועוד בהתרגשות...
והוא כיאה לנער מתבגר אומר לי: "אמא שימי כבר את השיר!".
ואז אני משמיעה לו את השיר.
והוא מתחיל לשיר.
הוא פשוט הכיר את השיר ואמר לי שלימדו אותם בבית הספר על השיר הזה.
וכולו התרגשות. כמובן שגם אני התרגשתי מאד.
ומאז אנו שומעים את השיר שוב ושוב.



עלה קטן שלי 

אברהם פריד 
מילים ולחןישי לפידות

אני הוא עץ מאוד זקן ושבע ימים 
ראיתי כבר רוחות עזות ורעמים 
אתה עלה קטן מתנועע 
בטוח בעצמו, הכל יודע 
קח איתך צידה לדרך, את נסיוני 
אל תזלזל, אולי זה כל מה שיש לי 
כי יש ימים יפים הכל פורח 
ויש שעות קשות הכל בורח 

תחזיק חזק עלה קטן שלי 
כי לא תמיד הכל בחוץ בהיר 
ורוח סער וסופה קרה 
תזכור ותתחזק אני איתך
תחזיק חזק עלה קטן שלי

ולא תמיד הכל נכון הכל מובן 
חיים זה לא שיעור חשבון זה גם מבחן 
עכשיו עלה קטן הכל רגוע 
אך מרחוק אולי ענן מגיע 
קח איתך צידה לדרך את ברכתי 
חצי הכוס היא מלאה תזכור תמיד 
וכשהשמש אל הים שוקעת 
אל תדאג מחר היא שוב זורחת

תחזיק חזק עלה קטן שלי.... 

אשרי האיש 
אשר לא הלך בעצת רשעים 
ובדרך חטאים לא עמד 
ובמושב ליצים לא ישב 
כי אם בתורת אדוני חפצו 
ובתורתו יהגה יומם ולילה 

תחזיק חזק עלה קטן שלי...


לזכור ולא לשכוח!
יערה