יום חמישי, 19 בנובמבר 2015

תזונת פליאו - מה זה בכלל ולמה אני כותבת על זה כאן?

פליאו – “הדיאטה” שאוכלים בה המון שומן רווי (אבוי!), זורקים את הלחם ופירמידת המזון לפח (איך אפשר?!), לא מתרגשים מהמלצות הממסד הרפואי, ובכלל טוענים שהאדם הקדמון חיי בכמה רמות מעלינו מבחינת בריאות גופנית .
(מתוך "פליאו ישראל")


אנו בני האדם, לאחר שחיינו במשך 2.5 מיליון שנה כציידים לקטים, אנו חיים קרוב לעשרת-אלפים שנה, מאז החלה המהפכה החקלאית,  מחוץ לסביבתנו הטבעית.
מאז המהפכה החקלאית ועד לימינו אנו רק הולכים ומתרחקים מהאופן שבו המין שלנו התפתח בתהליך אבולוציוני ארוך של מיליוני שנים.

דיאטת פליאו היא דיאטה המבוססת על התזונה שצרכו בני האדם שחיו בתקופה הפליאוליתית. התקופה הפליאוליתית נקראת גם תקופת האבן הקדומה. תחילתה לפני כשני מיליון ושש מאות אלף שנה וסיומה לפני כאחד עשר אלף עד עשרים אלף שנה.

מתינוקות מלמדים אותנו את פרמידת המזון המומלצת על פי מחקרים.

פירמידת פליאו נראית אחרת לגמרי.


מה לא אוכלים?
  • פחמימות.
  • סוכרים ותחליפיהם השונים כולל תחליפים דיאטטיים, אגבה, סטיביה וכו', כל מה שמתוק יורד מהתפריט.
  • מוצרי חלב דלי שומן (לאחר האתגר שכבר אני אספר עליו) מוסיפים מוצרי חלב שמנים.
  • כל מוצר מזון מעובד עם חומרים משמרים, מונוסודיום גלוטומט ועוד חומרים לא מזוהים.
  • סוגים שונים של שמנים על בסיס צמחי המופקים באמצעות תהליכים כימיים כמו למשל שמן תירס או שמן סויה.
  • שומני טראנס.
  • עמילנים.
  • דגנים.
  • ועוד...
ומה כן אוכלים?
  • התזונה הפליאוליתית מתבססת בעיקר על בשר עופות, דגים, פירות, ירקות, זרעים, אגוזים, חמאה, אבוקדו, קוקוס וזיתים.
  • מאכלים שמומלץ לצרוך במתינות – שוקולד מריר בעל אחוזי קקאו גבוהים, דבש, יין, יוגורט, מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים. (לא באתגר)
היתרונות של דיאטת פליאו רבים ומגוונים. להלן כמה מהם על קצה המזלג:
  • הימנעות מצריכת מזונות מעובדים תורמת רבות לבריאות ועל כך כל המומחים בתחום התזונה תמימי דעים.
  • התזונה הפליאוליתית שמה את הדגש על צריכה של מזונות טבעיים ועל צריכה של שומנים בריאים.
  • התזונה הפליאוליתית מנטרלת את השימוש במגוון רחב ביותר של מוצרי מזון שנחשבים לאלרגניים.
  • בזמן האחרון מחקרים מסוימים מראים כי דיאטת פליאו משפרת את מצבם של חולים במגוון מחלות של מערכת העצבים המרכזית כמו למשל חולי ניוון שרירים, אלצהיימרטרשת נפוצה ועוד.
בנוסף לתזונה, כמו האדם הקדמון, יש להיות בתנועה כל הזמן.
כלומר כשאפשר.
לעשות פעילות ספורטיבית, הליכות, ריצות, קיקהוקסינג... מה שעושה לנו טוב. אבל חובה להיות בתנועה כמה שאפשר.

וכמובן כמו לכ דיאטה יש את התומכים, אך יש גם את המתנגדים, אבל זה לא מעניין אותי כרגע.

ואיך זה פועל?
30יום עושים מעין ניקוי הגוף, גמילה מפחמימות וסוכרים.
גמילה זו נקראת "אתגר פליאו"
במקום שאני אקליד מהו האתגר, פשוט תכנסו לקישור ותקראו.

אז מה אכלתי השבוע והאם נשארתי רעבה?
כמו בכל גמילה, הימים הראשונים הם הקשים ביותר, וחשוב מאד שתהיה לכם תמיכה, אם זה בבית, אם בקבוצות פייסבוק, ורם בכל צורה אחרת - העיקר שתהיה תמיכה, כי להגמל מפחמימות וסוכרים זה ממש לא קל.
בעלי התחיל את התוכנית לפני כמעט חודש, אני טסתי לפולין, שם אכלתי כמו חזירה ☺ כי ידעתי שכשאני אחזור אני מיד מתחילה את התוכנית.
וכך היה.

סלט עם מלא שמן זית ושתי ביצים קשות

להבין שאם אני לא אוכל פחמימות אך כן אוסיף כמויות גדולות יותר של שומן, לוקח זמן. המוח בהתחלה מסרב לקבל את זה, אז שמים עדיין קצת שמן, ואוכלים בארוחה רק רבע אבוקדו, כי ככה לימדו אותנו בכל הדיאטות "המאוזנות", אבל ככל שתרבו בשומן, ככה תהיו שבעים יותר. ואני יכולה להבטיח לכם שתהיו שבעים יותר, מנסיון.

מקושקשת משלוש ביצים עם בצל ועגבניות. מטובלת במלח וכמון.

סלט ירקות עם אבוקדו וחצי וקופסת טונה

מאפינס בטטה

בכל ארוחה אני משלבת מנה גדולה של בשר / דגים / ביצים, ירקות והרבה שומן - אם זה אבוקדו - אז שני אבוקדו, הרבה שמן זית, שומן של הבשר ועוד...
ואני לא רעבה... ממש לא רעבה.
את הנס קפה של הבוקר החלפתי בקפה שחור ללא סוכר. ואתם יודעים מה? השד לא כל כך גרוע. פתאום אני מרגישה שאני שותה קפה ולא סתם סוכר, או סוכרזית במקרה שלי.

היום זה היום העשירי של דיאטת פליאו שלי, אני לא יודעת כמה ירדתי במשקל, כי לא נשקלים 30 יום.
נשקלתי בהתחלה ואשקל כעבוד 30 ימים. כמובן גם מדדתי הקפים...
אני כבר מחכה לראות מה יהיו התוצאות בעוד 20 ימים.
בנתיים הפנים קצת רזו, הבגדים מתחילים להיות רופפים...
תענוג.

אתם מזומנים לשאול ולהתייעץ, לא שאני מומחית גדולה, סה"כ 10 ימים בתוכנית, אבל כבר למדתי המון ומוכנה תמיד לשתף או להפנות למקומות אחרים.
שיהיה לי בהצלחה.
והגאווה הגדולה שלי להיום

יערה